dimecres, 7 de maig del 2008

Premis SOL i SOMBRA de publicitat


Cada any, a finals de maig, es celebra la gala dels Premis Sol de Publicitat a Donostia, però des de fa un temps, van acompanyats del Premis Sombra, premis a la publicitat enganyosa. Són premiats aquells anuncis que transmeten valors xenòfogs, sexistes, insolidaris, consumistes o falsament ecològics. Hi ha diverses categories, però cal destacar el premi a tota una trajectòria, que es manté en secret qui serà l'obsequiat, però premia el treball fet any rere any per impulsar el consum irracional.

En la resta de categories, hi ha nominats anuncis com ara "Renovable" de Iberdrola o "No te esfuerces" d'Honda pel trofeu Lavadora verde - per destacar valors mediambientals quan la trajectòria de l'empresa demostra tot el contrari. Ikea, Fnac i Coca-Cola opten al premi Lavadora Roja per intentar transemtre valors socials poc adequats a la seva filosofia. Un dels més reclamats i esperats és el premi Tortilla de silicona, que podrà rebre McDonald's, pel seu anunci de "Dieta sana", Carrefour per "Eco y Bio" i Cremas Knorr per "De la tierra a tu mesa". Òbviament aquest últim premi reconeix la tasca d'intentar vendre'ns un producte completament allunyat de la dieta sana elogiant-ne precisament els valors dietètics. Els finalistes de la categoria Chimenea són Renault, " Coche Coronel Tapioca"; Audi, "Bellas emisiones de CO2"; i Isuzu "Demoledor 4x4", per anunciar productes molt contaminants destacant-ne tot el contrari.
Un dels trofeus més esperats cada any és el de la categoria Ombligo del mundo, que respira un to despectiu i xenòfog per a algun col.lectiu concret. La seva filosofia és fer-nos riure a costa dels altres. Aquest any els nominats són: "Me estás estresando" de Malibú, "Para cuando crezcas" de Metro de Madrid y "Repite conmigo" de Ricola.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Bé, per fi una mica d'autocrítica!
L'any que jo vaig anar a Sant Sebastià tothom semblava encantat d'haver-se conegut. Ara almenys admeten que aniran tots de cap a l'infern, però s'ho prenen amb ironia ;-)